Cafe Leipzig
Satiričko kazalište Kerempuh
Nedjelja, 26. svibnja 2024.
20:00
Cafe Leipzig
Pavao Mašić, čembalo i umjetničko vodstvo
Nikolina Hrkać, sopran
Krešimir Stražanac, bas bariton
Emanuel Tomljenović, tenor
Hrvatski barokni ansambl
Johann Sebastian Bach
Pavao Mašić i Krešimir Stražanac kao veterani u izvedbama baroknih djela te dvoje mladih vokalnih solista; Nikolina Hrkać i Emanuel Tomljenović oživjet će duh prošlih vremena kada je barokna glazba bila i pop glazba .
Uvođenje koncertne ponude u kavanama nije bilo bez razloga; naime, ženama je bilo zabranjeno posjećivati kavane, ali im je bilo dopušteno prisustvovati koncertima. Na taj način, kavane su se uspjele transformirati iz moralno sumnjivih lokala u mjesta glazbenog druženja, a među lajpciškim šankovima primat je imala Zimmermannova kavana smještena na prestižnoj lokaciji s dvije velike sale i pripadajućom vrtnom terasom koja se koristila u ljetnim mjesecima. U njoj je od 1720. djelovao Collegium musicum, ansambl profesionalnih i amaterskih glazbenika, te studenata glazbe kojeg je utemeljio Georg Philipp Telemann još 1702. godine, kao mladi student prava, a kojega će na tom mjestu naslijediti Johann Sebastian Bach 1729. godine. U lajpciškim novinama tako čitamo kako je Collegium musicum nastupao petkom navečer od 20h do 22h, u vrijeme sajmova dvaput tjedno – utorkom i petkom, dok su se ljeti održavale posebne priredbe u vrtu srijedom popodne, od 16h do 18h. U velikoj sali kavane Zimmerman koja je mogla primiti oko 150 slušatelja program je bio raznovrstan, a kretao se od malih komornih formacija poput dueta, pa sve do velikog orkestralnog sastava sa timpanima i trubljama. Pregledom repertoara saznajemo kako je Bach, primjerice, vrlo često sa vlastitim sinovima izvodio koncerte za jedan i više čembala uz orkestar; na programu su osim komornih sonata bile česte i uvertire (današnje orkestralne suite) te koncerti za razne kombinacije instrumenata, a posebno omiljen žanr bile su tzv. moralistične kantate, djela s naglašenom poukom.
Vjerojatno jedinstvena u Bachovom opusu, Kantata o kavi primjer je jednog takvog djela koje u svom posljednjem stavku naglašava pomalo satiričnim tonom pouku o zaraznoj privlačnosti kave na tadašnji ženski rod. Djelo je izvedeno upravo u Zimmermannovoj kavani najvjerojatnije 1734. godine, a u svom glazbenom izrazu je primjer kojim se Bach najviše približio tadašnjem opernom žanru. U tekstualnom smislu, libretist Picander na humoristični način oslikava tipičnu scenu iz života kakvoj se u Bachovo vrijeme moglo svjedočiti ukoliko ste se našli u Leipzigu. (Pre) velik broj kavana, kao i gotovo nekontrolirano uživanje u kavi bili su uzrokom tome da su lajpciške gradske vlasti bezuspješno pokušavale stati na kraj tom „opojnom“ piću. Razumljiva je stoga jadikovka starog Schlendriana o tome kako s djecom „uvijek ima sto tisuća problema“ (1. stavak), te kako su današnje djevojke izuzetno tvrdoglave – sve što im se veli na jedno uho uđe, a na drugo odmah izađe (6. stavak). Njegova kćerkica Lieschen o kavi ima samo najljepše riječi, te u prvoj ariji praćena flautom (4. stavak) zaljubljenim tonom progovara ne o muškarcu, već o – kavi!
Ipak, na očevu prijetnju da će joj zabraniti udaju, Lieschen konačno staje na loptu (7. stavak), ali zapravo tek prividno; poput prepredene Serpine u Pergolesijevoj Služavki gospodarici i Lieschen čvrsto drži konce u svojim rukama kada samo naizgled pristaje na očeve uvjete. Potičući oca da joj potraži prikladnog ženika (8. stavak), ona potajno širi vijest neka joj u prošnju ne dolazi nitko tko joj nije spreman udovoljiti kavom (9. stavak), pa je očekivana i pouka kojom zbor zaključuje ovu mini-operu s kojom se možemo više ili manje složiti: žene su nepopravljive po pitanju kave! A da je slična situacija vladala i u kućanstvu obitelji Bach možemo pretpostaviti iz popisa imovine u kojem se navodi veliki
lonac za kavu vrijedan 19 thalera, još jedan manji i upola jeftiniji, zatim pripadajući tanjur za posluživanje kave, te još tri mesingana i bakrena lonca za kavu: veliki, manji i vrlo mali … za svakog člana te mnogobrojne obitelji.